تبلیغات
آرشیو من - نقد فیلم هفت دقیقه تا پاییز
آرشیو من
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
فیلم هفت دقیقه تا پاییز واقع گرای اجتماعی است كه با به تصویر كشیدن تقابل های گوناگون به بیان بحران روابط در جامعه ی مدرن امروزی پرداخته است.

تقابل های اصلی فیلم فوق عبارتند از تقابل مرگ- زندگی، تقابل خیانت- وفاداری، تقابل فقر-ثروت و تقابل راست- دروغ و تقابل های فرعی عبارتند از تقابل عشق- بی عشقی، تقابل مرد- زن.

در این فیلم به زیبایی چگونگی تاثیر تقابل ها بر هم تصویر می شود، این كه چطور پیروزی یكی از ركن های تقابل به پیروزی ركن تقابل دیگر منجر می شود.

در خانواده ی میترا (هدیه تهرانی)- نیما (محسن طنابنده) پیروزی فقر بر ثروت و تلاش شخصیت برای شکست دادن فقر عامل اصلی پیروزی مرگ بر زندگی است. در خانواده ی فرهاد (حامد بهداد)- مریم (خاطره اسدی) همین روند، عامل اصلی پیروزی تقابل خیانت بر وفاداری است. بدین ترتیب بی آنكه فیلم به سمت شعارزدگی برود، نظام سرمایه داری كه به انسان به چشم ابزار می نگرد و زندگی و اخلاق را قربانی ثروت می كند به نقد كشیده می شود.

در این فیلم اطلاعات در مورد قصه ی زندگی شخصیت ها به تدریج به مخاطب داده می شود. این روند با ایجاد شوكهای ناگهانی، هم تعلیقی در فیلم به وجود می آورد و هم در رساندن پیام فیلم نقش بسزایی به عهده دارد.

فیلم، جامعه ای را برای ما تصویر می كند كه زوجهایش از بی عشقی رنج می برند و تمام خانواده هایی كه در فیلم حضور دارند، یا از هم گسسته اند و یا در آستانه ی گسست اند.

كدگزاریهایی خانواده ی فرهاد نشان می دهد كه زنش برای گرفتن طلب شوهرش، به او خیانت كرده و با بدهكار شوهرش سر و سری پیدا كرده است. ظاهرا خواهرش (میترا) موضوع را به این صورت نمی داند و فكر می كند، در جریان گرفتن طلب شوهرش به او دست درازی شده و او بی آنكه بتواند پول شوهرش را بگیرد از گرفتن طلب منصرف شده است.

این كد گزاریها كه با هنرمندی در تمام فیلم پخش شده اند از دیالوگ نیما شروع می شود: «كار خراب رو می شه درست كرد، خرابكاری رو نمی شه»

آخرین این كدگزاریها نمای دسته های تراول است كه نمایی بسیار تصنعی است و برای دادن اطلاعات در فیلم گنجانده شده.

نمای پایانی فیلم كه امین را در آغوش میترا (خاله اش) تصویر می كند، بر گسست این خانواده تاكید می كند و همچنین دانستن این كه فرهاد بدهكار است و به زندان بر می گردد و این كه زنش، گرفتن طلب را از او مخفی كرده، به مخاطب برای این جمع بندی كمك می كند.

خانواده های غیر اصلی هم نمود كاملی از بی عشقی و گسست هستند. مرد صاحبخانه كه مترصد فرصتی است تا دور از چشم زنش، خانم به خانه بیاورد و همكار نیما بعد از دعوایی كه با زنش داشته و چند روز به خانه نرفته، خودكشی كرده است.

خانواده ی فرعی اول هم در فیلم در خدمت پیروزی تقابل خیانت بر وفاداری گنجانده شده اما در مورد همکار نیما کدگزاریها ضعیف و متناقض است و نمی توان به حتم دلیل خودکشی همکارش را حدس زد. از طرفی عذاب وجدان زن می تواند از جنس عذاب وجدان مریم باشد و خودکشی مرد هم با خودکشی فرهاد موازی است و اینها کدگزاریهایی هرچند غیر قطعی بر خیانت زن به مرد است و از طرف دیگر پیغام زن روی پیامگیر خانه که از این که مرد صاحبخانه اش به او پیشنهاد ازدواج داده، گلایه می کند می تواند بر عشق و وفاداری زن صحه گذارد. به این ترتیب با این پلان این زن و مشکلش دیگر در خدمت موضوع فیلم نیست و اطناب فیلم تلقی می شود و از طرف دیگر این پلان اساسا به بدنه ی روایت صدمه می زند و داستان را تصادف محور می کند، چرا که گره گشایی با تصادف یا به نوعی جمع کردن کار با تصادف در فیلم رئال نقص تلقی می شود و البته گره افکنی با تصادف بلامانع است. در این پلان هم تصادفا درست در زمان خودکشی فرهاد، هم همسر همکار نیما زنگ می زند و هم فرزندش که البته به نظرم زنگ زدن تصادفی فرزند کاملا توجیه دارد ولی زنگ زدن زن همکار ساده ترین چیزی است که به ذهن فیلمنامه نویس رسیده است.

در کنار این خانواده ها یک خانواده است که خوشبخت به نظر می رسد و آن خانواده، خانواده ی میترا و نیما است که در خلال اطلاعات دادن تدریجی فیلم می فهمیم که این ازدواج هم ازدواج دوم میترا است و او یک شکست در روابط خانوادگی را پشت سر گذاشته است، به این ترتیب در جهان فیلم تمام روابط خانوادگی در خانوده های امروزی بحران زده و در حال گسست تصویر می شود.

 یکی از زیباترین و سینمایی ترین نماها ابراز عشق نیما به سارا (فرزند میترا از شوهر اولش) است. او دقیقا به همان شیوه که مادر با فرزند عشقبازی می کند یعنی مالیدن بینی اش به بینی سارا به او ابراز علاقه می کند و با همین دو نمای مشابه به عمق عشق نیما به میترا و دخترش پی می بریم.

در کنار این بخشهای خوب که اغلب مرهون فیلمنامه است، بیشتر فیلم و خصوصا نیمه ی ابتدایی فیلم، مخاطب را با کاتهای بسیار بد و غیر هنری رنج می دهد و به عنوان عامل اخلال عمل می کند و مخاطب را از فیلم به بیرون پرتاب می کند. بدترین این کاتها، کات از عروسی به صحنه ی مست و پاتیل، خانه آمدن حامد بهداد است.

در کنار صحنه ی خوب تصادف، آتش گرفتن ماشین بسیار تصنعی و غیر قابل باور است. در صورتی که اگر چند نمای چند ثانیه ای که مثلا چکه کردن بنزین روی  سیم کشی ماشین که در حال جرقه زدن است، تصویر می شد ، این آتش گرفتن، باور پذیر جلوه میکرد.

در صحنه ی آتش سوزی کوچکترین توجهی به گریم و وضعیت سارا که از میان شعله ها بیرون کشیده می شود و در اثر شدت آسیب جان می بازد نشده است. صورت سارا در آمبولانس کاملا سالم است و حتی کاپشنش نسوخته یا موهایش کز نخورده است.

در کنار همه ی اینها بازی بسیار خوب و قوی محسن طنابنده به تنهایی می ارزد که فیلم را به تماشا بنشینید...



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 26 بهمن 1389
سه شنبه 10 مرداد 1396 08:13 ب.ظ
Hi, There's no doubt that your web site may be having web browser compatibility problems.
Whenever I look at your web site in Safari, it looks
fine however when opening in Internet Explorer, it's got some overlapping
issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up!
Aside from that, fantastic blog!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:08 ق.ظ
It's nearly impossible to find well-informed people on this topic, but
you seem like you know what you're talking about!

Thanks
پنجشنبه 28 بهمن 1389 12:26 ق.ظ
تا درد نباشد ، هیچ هدفی به واقعیت تبدیل نخواهد شد . این درد است که انگیزه را برای آدمی ایجاد می کند ، این درد است که باعث می شود مردم مصر بر خلاف دیگر ملیت ها ، بتوانند حکومتی را ساقط کنند . اگر درد نباشد ، انگیزه ای برای موفقیت ، پیروزی و رسیدن به خواسته ها وجود نخواهد داشت .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی