تبلیغات
آرشیو من - نقد فیلم به همین سادگی
آرشیو من
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
 
"به همین سادگی" سیدرضا میرکریمی برشی جزئی‌نگرانه از زندگی بی‌اوج و فرود زنی سنتی در آستانه کشفی نو است و به مدد این پرداخت می‌تواند زنانگی را به ساختار کلی اثر پیوند دهد.

میرکریمی طبق سنت مألوف کارنامه خود در جدیدترین فیلمش هم دست به تجربه‌ای جدید زده، ضمن اینکه مذهب و سنت دو مولفه تکرارشونده در مجموعه آثارش هستند.البته جدید فقط از دید میر كریمی چون در همین چند سال اخیر استاد تقوایی فیلمی ساخت به نام "كاغذ بی خط" و به نوعی آغاز گر ژانری بود در سینمای ایران به نام ژانر شهری.

آن روز ها كسی كاغذ بی خط را درك نكرد و بعد از تقزیبا 7 سال فیلمی كه من نامش را كپی دست چندم كاغذ بی خط می نامم می تواند بهترین فیلم یك جشنواره صرفا دولتی شود.

"به همین سادگی" فیلمی زنانه است، نه فقط چون شخصیت محوری فیلم یک زن سنتی خانه‌دار است، نه فقط به این دلیل که فیلم از ابتدا تا انتها با دلمشغولی‌های ساده و در عین حال درونی او سر و کار دارد و نه فقط به این دلیل که ... "به همین سادگی" فیلمی زنانه است بیشتر به این دلیل که پرداختی زنانه در جزئیات دارد و توانسته از دل این جزئیات عادی و معمولی دنیای بی‌اوج و فرود یک زن عادی و سنتی خانه را ترسیم کند.

نا گفته نماند كه خود میركریمی معتقد است فیلمش فیلمی مردانه است و در محتوای آن نكاتی گنجانده شده است كه باید هر مردی به آن توجه كند.

طاهره زنی سنتی و مادر دو بچه است و برشی از یک روز زندگی او در فیلم مورد بررسی موشکافانه قرار گرفته است. پرداخت این جزئیات به گونه ای است که مخاطب مانند یک فرد از بیرون به تماشای این تابلو به ظاهر عادی نمی نشیند، بلکه می‌تواند به عمق موقعیت منفعلانه یک زن خانه دار نفوذ کند.

به نظر من نقطه قوت فیلم در آوردن روابط بسیار ریز بین طاهره و فرزندانش است و شاید این خاصیت میر كریمی ست كه اینقدر به ریزه كاری علاقه دارد البته این علاقه به ریزه كاری تعادلی در فیلم ندارد و در بسیاری از لحظات بی توجه از كنار آن می گذرد.

دخترش او را به خلوت خود و دوستانش راه نمی دهد، پسرش نمی خواهد با او به کلاس زبان برود، همسرش فرصت حرف زدن با او را ندارد مگر به خاطر کار و نقشه‌هایش و تلختر از همه اینکه درمی یابد منشی شرکت ارتباطی بیشتر و مناسبتر با شوهر، دختر و پسرش دارد.

طاهره از ابتدای فیلم یک تصمیم دارد ولی برای انجام آن دچار تردید است. چمدانی که چند بار بسته و باز می شود و تماس تلفنی مادر که بی‌جواب می ماند، حکایت از تصمیم طاهره برای ترک دارد. ولی وقتی مخاطب با او همراهی می‌کند، به علتی مشخص برای ترک خانه از سوی این زن نمی‌رسد، چرا که خود او هم در حال کشف و شهود است و نمی‌داند (چه مرگش است!)

میرکریمی از حیث تجربه قصه‌ای زنانه با ویژگی‌هایی خاص که در پرداخت و کارگردانی نمود دارد، وارد حیطه‌ای خاص و جدیدی شده و مهمتر اینکه در فیلم‌های قبلی او زنان کمتر نقش محوری داشتند. اما او با "به همین سادگی" نشان می‌دهد که اگر به سراغ این قشر هم می‌رود، نگاه آسیب ‌شناسانه خود را به عمق موقعیت می‌برد تا اگر هم متهم به تکرار و عادی بودن می‌شود، اهمیت تجربه‌گرایی را همچنان برای خود حفظ کند.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 15 اسفند 1389
یکشنبه 4 تیر 1396 09:52 ب.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که صدایی
مناسب در آغاز آیا واقعا حل و فصل خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی درون پاراگراف شما قادر به من مؤمن
اما فقط برای کوتاه در حالی که.
من هنوز مشکل خود را با جهش در مفروضات
و یک ممکن است را سادگی به پر همه کسانی شکاف.
اگر شما که می توانید انجام من خواهد بدون شک تا پایان در گم.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:24 ق.ظ
I'm not sure where you are getting your info, but great topic.
I needs to spend some time learning more or understanding
more. Thanks for fantastic info I was looking for this
information for my mission.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی